Fietstelling 2017
De
Fietsersbond en
GMF organiseren al enkele jaren een fietstelling. In oktober 2017 zette Velodroom haar schouders er mee onder: we zorgden voor 11 telpunten in Sint-Amandsberg, zowel op de gekende fietsassen als in de buurt van de scholen. En kijk, de cijfers spraken boekdelen.
Het officiële persbericht kan je terugvinden op de website van GMF, maar hier zijn de resultaten voor Sint-Amandsberg.
Er werd een half uur geteld, en we telden zowel fietsers als kinderfietsers.
Wat viel ons op:
- aan de schoolpoorten: aan St-Jans-Heiveld kwamen maar liefst 499 kinderen voorbij op een half uur (op 588 fietsers)! Aan de Krekel 284 kinderen (op 742 fietsers). Dat zijn veel fietsers.
- op weg naar het centrum: aan de Dampoort en de Forelstraat passeren op een half uur 1500 fietsers (minder kinderen daar). Ik zou durven zeggen dat op dezelfde tijd nauwelijks meer wagens passeerden. Een jaar eerder telde GMF aan de Dampoort trouwens 1700 fietsers, maar wel op 2 uur tijd, groei?
- aan de telpunten Stropbrug, Rozemarijnbrug en Gentbruggestraat waar vorige jaren ook geteld werd, groeit de stroom fietsers nog altijd aan.
- Ook op andere 'kruispunten' in de wijk passeren veel fietsers op korte tijd. Sommige van die punten zijn zeker geen leuke plek voor fietsers, zoals de Gentbruggestraat of de overweg aan Hogeweg.
Wordt het dan geen tijd om enkele conclusies te trekken voor ons mobiliteitsbeleid:
- Wat doen die auto's nog rond de schoolpoort? Wordt het geen tijd om aan elke school een schoolstraat in te richten? Drie jaar geleden waren slechts 35 auto's voldoende om de Krekelberg tot een halt te doen komen. Maar door de inrichting van de schoolstraat hebben voetgangers en fietsers er terug alle plaats (zelfs na groei van 300 naar 500 leerlingen).
Elke schoolomgeving in Gent moet een schoolstraat worden (en geen schoolstraat hebben wordt de uitzondering).
- Fietsroutes naar het stadscentrum moeten ontworpen worden voor veeeeel fietsers. De opstelstrook aan de Dampoort is duidelijk te klein, en ook over de nieuwe tunnel heb ik nu al twijfels of die 3000 fietsers per uur zou aankunnen.
- De onderdoorgang aan de Forelstraat ziet 526 fietsers
passeren, tegen maximaal 150 wagens in dezelfde tijd. Moeten de fietsers bij het ontwerp dan misschien niet wat meer prioriteit krijgen. Ook aan de Dampoort durf ik stout beweren dat er op die piekuren meer fietsers passeren dan auto's. Zouden we dan niet één volledige boog voor fietsers mogen krijgen?🙄
- Bijna elk kruispunt ziet veel fietsers passeren, ook kinderen. Laten we dan elk nieuw ontwerp ook eens door de ogen van een fietsend kind bekijken. Is het leesbaar voor een kind? Kunnen we de veiligheid garanderen? Zijn kinderen zichtbaar voor alle chauffeurs?
Persbericht GMF:
Per minuut 70 kinderen op de fiets in Gentse ochtendspits